Ialomitastea
Nr. 1008, Anul , din 12-Ianuarie-2019



Categorii
Prima pagina
Editorial
Reportaj - Interviu - Anchete
Sport
Politica
Cultura - Sanatate
Zig-Zag Agerpres
Eveniment
Actualitate
Care va sa zica
Anunturi si Licitatii Publice
Mica publicitate
Contact
Horoscop zilnic
Arhiva
sc oyl company
racman-a
hotel ialomita-a
duo manager
lunca_2012
ALTEX
Cultura - Sanatate
Muzeul Naţional al Agriculturii prezintă:
Ţambalul este un instrument cordofon, acţionat prin lovire cu ajutorul a două baghete („ciocănaşe”) din lemn sau metal, care sunt învelite la un capăt cu un material textil. El a fost folosit în spaţiul „Vechiului Regat” (în special în Muntenia) până în perioada interbelică, după care utilizarea sa a fost tot mai restrânsă. Consemnările muzicale îl pomenesc ca fiind întâlnit pe teritoriul românesc încă din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea (F. J. Sulzer), dar prezenţa lui pe aceste locuri este mult mai veche, tipuri asemănătoare atestându-se nu numai în Europa, ci şi în Asia şi Africa. Spre deosebire de modelul ţambalului unguresc, la români, instrumentul este de format mai mic (are o lungime de 85 de centimetri). La cântat, ţambalul românesc era ţinut de interpret în zona abdomenului, fiind agăţat/stabilizat printr-o curea, de gât.
Utilizat în special pentru acompaniament şi rareori solistic, ţambalul se compune dintr-o cutie de rezonanţă de formă trapezoidală, pe care sunt întinse 20-25 coruri de corzi la cele mici şi 35 la cele mari, perfecţionate. Corzile sunt lovite cu două baghete de lemn, capetele de batere fiind învelite cu un manşon de bumbac sau postav, pentru atenuarea asprimilor sonore. Ele se găsesc sub denumirea de ciocane/ciocănele/ciocănaşe. Cum simultan nu se pot cânta decât două sunete, prin mânuirea alternativă a ciocanelor se pot executa rapid diferite pasaje, mai ales arpegii. În Muntenia şi Moldova, ţiiturile de jos sunt extinse şi la melodiile lente, în schimb ţimbaliştii ardeleni şi bănăţeni înveşmântează cântecele tărăgănate cu ţiituri bazate pe arpegii şi sunete ţinute prin tremolo.
Muzeul Naţional al Agriculturii deţine un astfel de ţambal. A fost achiziţionat de la Nae Constantin, lăutar din Reviga, care a cântat efectiv la instrument. Fostul proprietar ne-a mărturisit că îl avea moştenit de la tata mare Nae Iordache (bunicul lui). La acest instrument a cântat atât bunicul, cât şi tatăl său. Un fapt interesant este că familia de lăutari se trăgea din neamul lui Fărâmiţă Lambru. Tatăl său, Nae Ion, a fost membru al formaţiei de lăutari Faitaş, din Căzăneşti (pe la anii1940-1950). Acest ţambal, funcţional şi bine îngrijit, a fost instrumentul de bază la “multe nunţi”.
Tot fostul proprietar ne-a explicat că ţambalul are corzi clasate în număr de câte 9 şi începe din gama DO, jos are coarde pentru başi, iar sus “pentru diez”. Sub coarde, în partea dreaptă a privitorului, avea o bucată de pânză de bumbac, care avea rolul de a tempora sunetele, pentru ca vocea lăutarului să nu fie acoperită de vibraţiile corzilor.

Muzeograf Claudiu ŞERBAN
[citeste]
6 paradoxuri pentru o viață trăită frumos

Lumea în care trăim este construită pe principul dualității: alb-negru, sus-jos, trecut-viitor, plăcut-neplăcut, cald-rece etc. Realitatea în care trăim este guvernată de ambele aspecte care, doar în combinație, pot însemna întregul, echilibrul. Deși uneori un aspect pare mai bun, mai ușor și mai util decât opusul lui, avem nevoie de ambele pentru a trăi complet. Paradoxal, ceea ce ne deranjează în cantitate prea mare, într-o cantitate mai mică, ne ajută să evoluăm.
Ce este paradoxul? O afirmație, un argument sau o situație autocontradictorie sau contraintuitivă și, în același timp, demonstrabilă; o părere contrară adevărului unanim recunoscut, în cazul stării de bine, o părere contrară a ceea ce pare în prim plan că fiind sigură varianta bună.
În opinia cunoscutului psiholog Laura Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI), există cel puțin 6 paradoxuri în această viață pe care, dacă reușim să interiorizăm și să ghidăm viața după ele, au fost create deja premizele unei vieți echilibrate, bazate pe împlinirea obiectivelor.
1. Acțiunea și non-acțiunea. “Suntem de acord de obicei că, pentru a obține în viață ceea ce ne dorim, este importantă acțiunea. Cu siguranță, dacă ne este sete, ne luăm un pahar cu apă sau cerem unul, deci acționăm. Ne stabilim un obiectiv și începem să mergem pe drumul spre acesta, deci acționăm. Însă, dacă obiectivul nostru depinde și de alți factori că timp, energie, informație, resurse sau alte persoane, este important să: lăsăm timpul să-și facă treaba (să avem răbdare), energia să se regenereze (să evităm epuizarea), să accesăm pe rând informațiile necesare și să căutăm un răspuns acolo unde el depinde de alții (să ne acordăm șansă de a învață continuu), să-i lăsăm pe ceilalți să-și facă jumătatea lor de drum către noi (respect față de timpul, energia, informația și alegerile oamenilor). Cumva, aceste aspecte înseamnă non-acțiune, fără de care ar însemna doar să forțăm lucrurile și cumva să le stricăm”, explică psihologul Laura Maria Cojocaru.
2. Acceptarea și non-acceptarea. “Pentru a ne menține starea de bine, motivația și un drum de succes al vieții, este important să învățăm să acceptăm imperfecțiunile noastre și ale celor din jur, instabilitatea vremii și a vremurilor, schimbările de tot felul din viață noastră și provocările pe care acestea ni le aduc. În același timp, este important să nu acceptăm să fim tratați cu lipsa de respect, să ne fie încălcate drepturile umane, morale, legale, să nu acceptăm să fim asupriți, folosiți, mințiți, să trăim mai puțîn bine decât potențialul nostru cel mai înalt etc”, declară specialistul.
3. Lucrul cunoscut și noutatea/inovația. “Este firesc și benefic ca un lucru (respectiv resursă, situație, mod de gândire, strategie, persoană etc.) cunoscut și verificat ca fiind funcțional, să fim tentați să-l menținem și să-l reluăm pentru a ne asigura reușită. De asemenea, este constructiv să rămânem flexibili și să accesăm informații și resurse noi, persoane și contexte noi, chiar noi modalități de percepție și de strategie în obținerea obiectivelor, deoarece noul, inovația ne pot ajută să ajungem la împlinirea visului mai repede, mai ușor și mai sigur decât într-o perioada anterioară”, consideră psihologul Laura Maria Cojocaru.
4. A dărui și a primi/a cere și a lua. “Suntem educați și ghidați în viață spre a dărui, spre a oferi ceea ce putem și avem mai bun în noi celorlalți. Și este bine, deoarece, atunci când vrem să primim ceva în viață, începem prin a da pentru a deveni modele, exemplu pentru ce, cum și în ce măsură ne dorim și avem nevoie. La fel de important este însă să ne dăm voie să și primim ceea ce ne oferă cei din jur sau viață în general: informație, ajutor, oportunități, ghidaj, daruri. De asemenea, este important să învățăm să cerem ceea ce avem nevoie și să ne luăm de la viață ceea ce avem nevoie”, consideră psihologul.
5. Libertate și respectare legi, norme. “Toți ne dorim să fim liberi și să ne simțim liberi în gândire, în acțiuni, în decizii. Pentru o viață plină de bucurie, avem nevoie să beneficiem de acest tip de libertate și să ne acordăm și noi înșine libertatea de a schimba ce este nevoie, dacă este nevoie, libertatea de a decide ce tip de viață și de muncă ni se potrivește, de a decide în privința vieții personale ș.a. Tototdată, pentru a putea beneficia de aceste libertăți, este important ca nici noi să nu le încălcăm pe ale altora, deci să respectăm niște reguli, legi morale sau sociale, niște norme de conduită, gândire și simțire”, explică psihologul Laura Maria Cojocaru.
6. Echilibrul și dezechilibrul. “Este de la sine înțeles faptul că echilibrul este cheia unei vieți împlinite pe toate planurile. Echilibrul îl putem construi în viață noastră, de la cele mai simple aspecte până la cele mai complexe: echilibrul alimentar, echilibrul financiar, echilibrul între timpul cu familia și timpul cu prietenii, echilibrul între timpul de muncă și cel de odihnă, între viață profesională și cea personală etc. Cu toate acestea, crearea unui echilibru începe cu producerea inițială a unui dezechilibru. De exemplu, atunci când vrem să facem ordine în casă sau într-un dulap cu haine, începem prin a scoate totul în mod dezordonat, deci producem un dezechilibru. Acesta este necesar pentru a facilita ordinea ulterioară. De multe ori viață ne pune în contexte care ne fac să simțim dezechilibre emoționale, financiare, sociale, relaționale sau de altă natură. Este bine să ne luăm în aceste contexte o mică pauză de conștientizare și să observăm că de fapt viața ne pregătește pentru o nouă ordine mai potrivită pentru noi în acea perioada de viață, deci ne pregătește - dacă vrem să fim atenți și să profităm de oportunitate - pentru echilibru”, conchide psihologul Laura Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).

Laura-Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI) și președinte și fondator al Asociației ”Generația Iubire” este Psihoterapeut şi Trainer în Programare Neuro-Lingvistică. A studiat natura minţii umane urmând 7 formări profesionale cu abordări diferite - psihoterapie integrativă, hipnoză clinică, relaxare și psihoterapie ericksoniană, psihoterapie de cuplu și familie, psihologie clinică, neuro-programare lingvistică, terapii florale Bach, consultant Panorama Socială. De peste 8 ani ghidează oamenii atât în ședințe individuale cât și de grup și organizează cursuri şi traininguri în România, cu scopul de a-i face pe oameni să-și acceseze și utilizeze la potențial maxim resursele interioare.

Persoane de contact
Laura-Maria Cojocaru Psihoterapeut & Trainer NLP si INLPSI
Tel. 0725161169
e-mail: psih_lauramaria@yahoo.com
http://www.consiliere-psihoterapie.info/
http://inlpsi.ro/
https://www.lauramariacojocaru.ro/

Transmite,
Dr. Tănase Tasenţe
Director General
Plus Communication


[citeste]




Sondaj
?




ALTEX
hotel parc-a
cabinet estetica-a
spala_bine
hotel ialomita new 2013
LIVIU
SERVICE INTERNATIONAL
Copyright 2004 - 2016 © S.C. IALPRESS S.R.L.  
Ia permisul din prima!
Intrebarile DRPCIV. Mediu de invatare. Legislatie. Pregatire completa pentru categoriile A, B, C si D.